Dalam The Oxford Dictionary of Current English,
kualiti diertikan sebagai kecemerlangan, keunggulan, ketinggian nilai dan mutu.
Dalam kalangan tokoh-tokoh kualiti (quality gurus) pula kualiti dirujuk
sebagai produk atau perkhidmatan yang ada ciri-ciri komersil (Shewhart),
memenuhi kehendak pelanggan (Crosby, Ishikawa, Deming dan Feigenbaum), sesuai
untuk kegunaan (Juran), berdaya saing (Ishikawa), tanpa kecacatan (Crosby dan
Shingo) dan menghampiri kesempurnaan (Shingo dan Taguchi). Secara ringkasnya,
kualiti menurut pentakrifan konvensional ialah sesuatu yang dipandang baik.
Ukuran baik tersebut pula dilihat dari sudut kebolehniagaan. Ini bermakna
sesuatu produk itu dikatakan berkualiti apabila ia ada nilai-nilai komersil,
sesuai dengan kemahuan pelanggan, kompetitif dan tidak mempunyai sebarang cela
sehingga ia dapat diniagakan dan mendatangkan keuntungan kepada pihak yang
menghasilkannya. Begitu juga dalam penawaran perkhidmatan. Perkhidmatan yang
berkualiti bermaksud mendengar, memberi respons dan melakukan sebarang bentuk
usaha untuk memenuhi kehendak pelanggan sehinggalah pelanggan benar-benar
berpuas hati. Tujuannya juga masih sama iaitu memperolehi keuntungan menerusi
kepuasan pelanggan. Manakala pekerja yang berkualiti pula dikaitkan dengan
tingkat produktiviti yang tinggi sehingga dapat membantu meningkatkan
pendapatan dan keuntungan yang menjadi matlamat institusi dan syarikat.
Persoalannya, apakah pengukuran kualiti sedemikian benar-benar mencukupi untuk
menjadikan sesuatu produk, perkhidmatan bahkan kakitangan sebagai yang terbaik,
cemerlang dan unggul?
No comments:
Post a Comment