APA ITU KUALITI
Pengurusan bermaksud
penggunaan sumber secara berkesan untuk mencapai matlamat organisasi.
Kualiti pula
didefinisikan sebagai:
Sesuai untuk tujuan atau penggunaan (Joseph Juran,
1988)
Ditentukan oleh pelanggan (W.Edwards Deming)
Mematuhi syarat (Philip Crosby, 1979)
Ditentukan oleh pelanggan (W.Edwards Deming)
Mematuhi syarat (Philip Crosby, 1979)
Pada tahun 1992
Deming telah meluaskan definisi kualitinya sebagai berikut:
"Kualiti
bererti membuatkan setiap orang melaksanakan apa yang mereka telah persetujui
dan mereka melaksanakannya dengan tepat pada kali pertama"
"Quality
means getting everyone to do what they have agreed to do and to do it right the
first time"
Contoh-contoh
definisi yang lebih terperinci ialah:
"keseluruhan
sifat dan ciri sesuatu keluaran atau perkhidmatan yang mempengaruhi
keupayaannya untuk memuaskan keperluan yang tertera atau tersirat" (ISO 8402, 1986).
"ciri
komposit keluaran dan perkhidmatan yang menyeluruh dalam pemasaran,
kejuruteraan, "pembuatan, dan penyelenggaraan yang melaluinya keluaran dan
perkhidmatan yang digunakan akan memenuhi jangkaan pelanggan"
(Feigenbaum).
Kualiti secara
umumnya bermaksud memenuhi kehendak pelanggan, samada pelanggan dalaman atau pelanggan
luaran. Pengurusan Kualiti bermaksud menguruskan sumber dan proses untuk
mencapai kepuasan pelanggan. Ini melibatkan konsep-konsep berikut:
- Mencegah kewujudan masalah lebih diutamakan dari membaiki
- Mengurangkan ketidak-akuran memenuhi standard untuk membaiki mutu barabgan
- Komitmen dari semua staff dalam organisasi, terutamanya peringkat atasan
- Dorongan untuk membaiki segala aspek secara berterusan
- Bekerja dalam pasukan untuk menyelesaikan masalah dan membuat pembaikan.
- Membuat sesuatu dengan betul pada kali pertama
- Membuat keputusan untuk jangkamasa panjang, bukannya jangka masa pendek.
Deming percaya bahawa kualiti tidak boleh
didefinisikan. Seseorang itu hanya tahu
bila dia mengalami dan mengukur pembaikan yang dilakukan. Menurut Deming, kualiti ialah sasaran yang bergerak yang
berubah mengikut keperluan yang sentiasa berubah. Usaha untuk mencapai kualiti
adalah penting. Cabaran utama ialah
bagaimana pengurus dan penyelia dapat mendorong berusaha secara kolektif untuk
mencapai sesuatu matlamat dalam peningkatan kualiti.
No comments:
Post a Comment